Moet ik als bedrijf in zee gaan met Influencers?

Bijgewerkt: sep 25

Vaak krijgen wij berichten van bedrijven met de vraag of ze in zee moeten gaan met influencers. Een simpele ja of nee krijg je niet maar met deze blogpost kan je jezelf goed oriënteren en kan je zelf bepalen of een influencer het waard is of niet.

1. Waarom een influencer?

Social Media wordt met de dag belangrijker voor de marketing van jouw bedrijf. Social Marketing is in sommige situaties belangrijker dan traditionele marketing. En onder de Social Marketing vallen ook influencers. Wat betekent influencer ook alweer? Een influencer is iemand die een groot bereik heeft op social media en daarmee het koopgedrag van zijn of haar volgers beïnvloedt. Een influencer komt vaak authentiek over naar de volger, en als de influencer een product daadwerkelijk goed kan promoten levert dit veel nieuwe volgers en potentiële klanten op.


Een bekend voorbeeld van het gebruik social influencers is het merk Daniel Wellington, zij hebben met een klein budget enorm snelle groei kunnen genereren door het gebruik van micro influencers. Wat is een micro influencer? Een micro influencer is iemand met een kleiner bereik waarvan de volgers opkijken naar de influencer. De tactiek die Daniel Wellington gebruikt is simpel maar slim. Een grote groep met circa 5000 volgers vinden, heb je 10 influencers? 10 x 5000 is een bereik van potentieel 100.000 volgers. Goedkoper en je hebt een even groot - misschien wel groter bereik dan bij één influencer met 100.000 volgers.

Daniel Wellington had een klein budget dus lieten zij influencers een horloge uitzoeken, en op hun beurt schreven ze of posten ze een een bericht over het horloge!



2. Hoe vind ik de juiste influencer?


De juiste influencer voor jouw bedrijf vinden is lastig, maar met deze stappen kan je bepalen of je de juiste influencer hebt. Er zijn twee belangrijke dingen waar je op moet letten.

  • Branche Als bouwzaak is het niet handig om een beauty influencer te gebruiken als advertentie, je mist dan totaal je doelgroep. Het is erg lastig om de juiste influencer te vinden, de beste manier is om op hashtags te zoeken, hashtags die jij gebruikt zal iemand met dezelfde interesse wellicht ook gebruiken. Als je een persoon hebt gevonden met de juiste doelgroep kan je aan de slag gaan.

  • Interactie Een platform kan lijken alsof het extreem veel volgers heeft. Maar het is belangrijk om na te gaan hoe succesvol een pagina daadwerkelijk is. Scrol daarom even door de volgers van het account, je kan snel zien of de volgers echt zijn.

Zie je veel volgers zoals deze in de lijst staan? Dan zijn er wellicht fake volgers aanwezig. Bekijk ook hoeveel reacties en likes een een account gemiddeld krijgt, of hoeveel keer een blog of artikel word bekeken. Een account kan 10.000 volgers hebben en maar 500 likes gemiddeld krijgen. Dan wil je misschien liever een account opzoeken met 4.000 volgers en 2000 gemiddelde likes. Je kan beter kijken naar de gemiddelde aantal likes en reacties dan naar het aantal volgers! Kijk ook even door de reacties om te zien of de doelgroep oppervlakkig is of dat er reacties met inhoud binnenkomen

3. Wat haal je uit een influencer?


Wat je uit een influencer kan halen ligt aan wat je doel is. Is je doel meer volgers genereren? Dan is het misschien handig om een weg geef actie te doen. De voorwaarden zijn dan om beide accounts te volgen, en na een bepaalde tijd een item weg te geven. Is je doel meer sales van een product? Dan is het handig om de influencer te sponsoren en hem of haar een post te laten maken met het product, daarbij informatie te geven en een kortingscode toe te voegen. Wil je een service of activiteit promoten? Dan is het een goed idee om de influencer naar die activiteit te laten komen.


Echter moet je er niet gek van opkijken als een influencer ook een vergoeding wilt in de vorm van een betaling. Het is natuurlijk lastig om al deze factoren uit te zoeken en een goed beeld te vormen van een influencer. Daarom kan het handig zijn om een Social Marketing bedrijf te zoeken die je kan helpen bij dit soort dingen. Wij bieden een variatie van services aan waaronder het volledig uitbesteden van de social en online marketing!


4. Waar komen die potentiële volgers terecht?


Is jou Instagram pagina een visite kaartje? Dan ben je verkeerd bezig, als de social media pagina's van je bedrijf niet wekelijks klanten oplevert ben je verkeerd bezig. Een goede Instagram pagina bestaat uit verschillende soorten content waardoor je een call-to-action bij je volgers plaatst.


Bij vragen of voor social marketing advies over influencers kan je altijd contact met ons opnemen!






Legal

Privacy

Algemene voorwaarden

Op alle diensten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing, deze zijn altijd beschikbaar op onze website

Contact

KVK: 80244920

BTW: NL003414951B61

E: info@showroommarketing.nl

T: +31 6 57 86 54 91

Openingstijden: Ma-Vr: 11:00am -10:00PM

Bericht ons op whatsapp!